GDY LUDZIE PYTAJĄ MNIE, CZY WARTO TWORZYĆ STRATEGIĘ FIRMY, PODAJĘ NASTĘPUJĄCY PRZYKŁAD: CZY MOŻESZ WZIĄĆ UDZIAŁ W ZAWODACH SPORTOWYCH BEZ PRZYGOTOWANIA? OCZYWIŚCIE, ALE JAKA JEST SZANSA, ŻE ZAJMIESZ MIEJSCE NA PODIUM? PROWADZENIE FIRMY BEZ OPRACOWANEJ STRATEGII JEST JAK PRÓBA ZDOBYCIA MEDALU, GDY TRENUJESZ JEDYNIE W WEEKENDY – WYJAŚNIA PRZEMYSŁAW JOŃCZYK — CEO GRUPY STRATEGICZNO-KREATYWNEJ JAAQOB HOLDING.
WL: Jak skutecznie sprzedawać? PJ: To pytanie zadaje sobie każdy przedsiębiorca, niemniej nie ma na nie oczywistej odpowiedzi. Niezależnie od branży wszystkie firmy borykają się z prężnie działającą konkurencją. Rynek jest tak rozwinięty, że istnieje mało szczęśliwców, którzy oferują unikatowe dobra lub usługi. Jeszcze kilkanaście lat temu wystarczyło mieć ładne logo i chwytliwe hasło reklamowe. Dziś potrzeba zdecydowanie więcej, aby przyciągnąć i zatrzymać przy sobie (!) klientów. Zanim zaczniemy myśleć o zyskach, warto zastanowić się nad tym, jaką wartość ma mój produkt lub usługa. Zadać sobie pytania: Kim są moi potencjalni klienci? Co sprawi, że moja oferta będzie dla nich wartościowa? Jak mogę wyróżnić się na tle konkurencji? Na te i wiele innych pytań odpowiada rzetelna analiza konkurencji i strategia marketingowo-wizerunkowa. Skuteczną metodą pozyskiwania klientów i zwiększenia sprzedaży jest dokładne poznanie otoczenia rynkowego… i własnego przedsiębiorstwa. Odkrywając swoje wady i zalety, słabe i silne strony, można skierować sprzedaż na nieoczekiwanie dobre tory. W tym momencie może paść zarzut, że wiele firm radzi sobie bez strategii. Rzeczywiście, istnieją firmy założone w okolicach lat dziewięćdziesiątych, które do dziś działają bez planu i nieźle funkcjonują. Nikt jednak nie wspomina o tym, ile podobnych przedsiębiorstw musiało zostać zamkniętych ze względu na silniejszą, nierzadko zagraniczną konkurencję. Jednocześnie wiele firm zaczyna docierać do szklanego sufitu: nie są w stanie pozyskiwać klientów, a sprzedaż maleje. BWL: Na czym więc polega skuteczny marketing? PJ: Obecnie działy marketingu stoją przed nie lada wyzwaniem. Sektor ten rozrósł się do olbrzymich wielkości, a zarządzanie wieloma wymiarami marketingu staje się coraz trudniejsze. Marketing to nie tylko reklamy, ale również odpowiadanie na potrzeby klientów czy intensywna praca z działem sprzedaży, BOK i UX. Mnogość zadań i ich zróżnicowanie wpływa na powstawanie nieścisłości w prezentowaniu marki w różnych kanałach. Aby nadążyć za zmianami i prowadzić marketing na najwyższym poziomie, należy działać wg strategii komunikacji marki, która bazuje na wewnętrznych wartościach i która odzwierciedla, to kim rzeczywiście jesteśmy i chcemy być. BWL: Czy każdy, kto tworzy własny biznes, powinien opracować plan działania? PJ: Zdecydowanie tak. Nawet jeżeli otwierasz start-up, to z odpowiednim planem szybciej i łatwiej osiągniesz wymarzone cele. Warto opracować „plan treningowy” swojej firmy. Tak jak sportowiec nie osiągnie formy na zawody bez regularnych treningów, tak firmy nie osiągają sukcesów, jeżeli nie wiedzą, co i jak mówić i pokazywać swoim potencjalnym klientom. BWL: Czym zajmuje się firma JAAQOB HOLDING? PJ: Jesteśmy grupą strategiczno-kreatywną. Naszą misją jest tworzenie skutecznych narzędzi internetowych oraz strategii marketingowych, które osiągają cele biznesowe dla naszych klientów. W zakresie tworzenia strategii marketingowych obsługujemy przede wszystkim sektor MŚP, bo według nas ma on największy potencjał rozwojowy na dzisiejszym skomercjalizowanym rynku.