BWL: Zarządza Pan firmą, która jest najczęściej polecanym biurem nieruchomości
z segmentu premium (według „Forbesa”). Za co klienci tak bardzo Was cenią? Co trzeba zrobić, aby zasłużyć na takie wyróżnienie z ich strony?
BA: Uważam, że nie ma dróg na skróty. Kluczowa jest spójność. To oznacza, że wszystko sprowadza się do wartości ważnych dla całego zespołu. Ich pielęgnowanie tworzy unikalną kulturę firmy i kształtuje postawę jej pracowników. Wierzę, że tylko doceniony i spełniony pracownik może przekazać te wartości dalej. Poza profesjonalizmem, kompetencjami oraz ogromnymi możliwościami wyróżnia nas właśnie postawa i po prostu szczera chęć pomocy naszym klientom. Zakup lub sprzedaż nieruchomości to bardzo ważna decyzja życiowa. Rozumiemy to i dajemy prawdziwe wsparcie. Klienci to widzą, czują, doceniają i wielokrotnie do nas wracają.
BWL: Rynek nieruchomości premium rządzi się swoimi prawami i jest niemalże niezależny od koniunktury na zewnątrz. Czy tak było i w tym ostatnim, niezwykłym roku pandemii? Jakie trendy na tym rynku dominować będą w najbliższym czasie?
BA: Odporność rynku nieruchomości na sytuacje kryzowe lub zawirowania jest ogromna. Można nawet powiedzieć, że trudne czasy mu sprzyjają, zwłaszcza w segmencie premium. Nie inaczej było w przypadku pandemii. Niepewność sprawia, że ludzie szukają bezpieczeństwa, szukają miejsc, gdzie mogą ulokować pieniądze i zabezpieczyć ich wartość. W tej roli luksusowe nieruchomości sprawdzają się najlepiej. Dokładnie taki proces obserwowaliśmy w 2020 roku, który dla Lions Estate był rekordowy pod względem wolumenu, jak i ilości sprzedaży nieruchomości premium.
W wyniku pandemii ludzie zauważyli, jak duże znaczenie ma przestrzeń życiowa i bliskość terenów zielonych. Praca zdalna dla wielu firm okazała się dobrym modelem pracy. Ten trend może być trwały i coraz więcej firm będzie oferowało możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej. Codzienne dojazdy do pracy przestają być koniecznością. Te dwa zjawiska otwierają nowe możliwości dla rynku nieruchomości premium i popularyzacji nowych lokalizacji na obrzeżach miast. Zaczną tam powstawać luksusowe osiedla domów i apartamentów z wszelkimi udogodnieniami, przestrzenią i zielenią. Już teraz widać zwiększone zainteresowanie wysokiej jakości, nowoczesnymi domami wokół Warszawy. Myślę, że trend może się utrzymać.
BWL: Dlaczego warto inwestować w nieruchomości premium? Jakich nieruchomości najczęściej poszukują klienci?
BA: Nieruchomości, zwłaszcza te z segmentu premium, są doskonałą lokatą kapitału. Zabezpieczają wartość pieniądza, gwarantują̨ bezpieczeństwo, przynoszą zysk oraz budują majątek osobisty. W odróżnieniu od innych aktywów – akcji, złota lub obligacji – luksusowe nieruchomości są namacalne. Możemy w nich przebywać, możemy z nich na co dzień korzystać, ciesząc się najwyższą jakością życia. Z tego względu są one tak wdzięcznym składnikiem majątków osobistych, który dodaje również prestiżu i przekłada się na wizerunek osobisty. To właśnie dlatego zamożni ludzie na całym świecie kupują luksusowe nieruchomości.
Na rynku warszawskim niezmiennie największym zainteresowaniem cieszą się unikalne nieruchomości w najbardziej prestiżowych dzielnicach, takich jak Śródmieście, Mokotów, Wilanów, Żoliborz, Saska Kępa. Powodzenie mają luksusowe apartamenty w odrestaurowanych kamienicach. Takich ofert jest coraz więcej. Śladem stolic Europy Zachodniej pojawiają się w stolicy takie oferty z tarasami na dachu i widokiem na panoramę miasta. Wolnostojące domy na Starym Mokotowie, Żoliborzu lub Saskiej Kępie to również bardzo poszukiwany produkt, a zainteresowanie znacznie przekracza podaż. Mówimy o nieruchomościach wartych 10-15 mln złotych.
BWL: Spora grupa osób sprzedaje lub kupuje nieruchomości, nie korzystając z pośrednictwa. Dlaczego zatem warto z pomocy doradcy korzystać? Jakie zalety ma współpraca z biurem?
BA: Im większa wartość dobra, które zamierzamy sprzedać, tym większe znaczenie ma wsparcie profesjonalisty. Jego wiedza, kontakty oraz doświadczenie mogą znacznie przyśpieszyć proces sprzedaży oraz umożliwić uzyskanie wyższej ceny. Oczywiście możemy z sukcesem sprzedać nieruchomość samodzielnie, ale często nie wykorzystamy wszystkich szans i możliwości. Profesjonaliści działający na rynku od lat mają rozbudowane sieci kontaktów. Taka współpraca daje nam pewność osiągnięcia najlepszych wyników, uniknięcia błędów, zapewnia komfort i bezpieczeństwo. Większość pracy odbywa się bez naszego udziału. Ten czas możemy spożytkować na inne ważne dla nas zajęcia.
Bardzo ciężko kupić ekskluzywną nieruchomość samodzielnie. Każdy, kto szukał, ten wie. Ilość takich ofert jest bardzo ograniczona. Luksusowe nieruchomości są sprzedawane off market,
a więc poprzez sieci kontaktów, bez publikacji na portalach. Trzeba zatem wiedzieć, kogo zapytać, mieć doświadczenie, posiadać bogate sieci kontaktów oraz mieć umiejętność kojarzenia klientów z odpowiednimi nieruchomościami. Poszukiwanie nieruchomości premium to jest prawdziwa usługa szyta na miarę. Istnieje ogromne zapotrzebowanie na taki serwis, ale jest bardzo niewielu ekspertów, którzy umieją go zapewnić.
BWL: Zakup czy sprzedaż domu to nie tylko transakcja biznesowa, ale także wiele emocji. Z jakimi wyzwaniami wiąże się praca doradcy na rynku nieruchomości?
BA: To zajęcie multidyscyplinarne. Liczą się nie tylko wiedza i doświadczenie, równie ważne są umiejętności interpersonalne. Nieruchomości są kosztownym dobrem, ich sprzedaż lub zakup to ważna decyzja i wywołuje wiele emocji. Rolą doradców jest zapewnienie sprawnego przebiegu transakcji, dopilnowanie wszelkich formalności, zabezpieczenie interesu stron, ale równie istotna jest umiejętność łagodzenia emocji i napięć między stronami. Czasem naprawdę niewiele trzeba, aby transakcja nie doszła do skutku. Wystarczy jeden niefortunny komentarz. Rolą doradcy jest do tego nie dopuścić, dlatego przejmuje na siebie koordynację całego procesu negocjacji. Wyzwaniem jest szczęśliwy finał. Dobry doradca to mediator – wysłucha argumentów, przekona do porozumienia, zaproponuje rozwiązanie, uwzględniając oczekiwania obu stron.
BWL: Co w pracy dostarcza Panu najwięcej satysfakcji? Co stanowi największe wyzwanie?
BA: Prowadzenie biznesu postrzegam jako proces twórczy. Proces poszukiwania, testowania, wyciągania wniosków i próbowania na nowo.
Największą satysfakcję daje mi proces tworzenia biznesu, budowanie czegoś, co stanowi wartość. Satysfakcję daje widoczny rozwój, zwłaszcza mojego zespołu. Cieszy mnie, gdy widzę, że tworzą go osoby spełnione, odnoszące sukcesy, zmotywowane. Równie wielkie zadowolenie odczuwam wtedy, gdy klienci doceniają naszą jakość i ciężką pracę. Widać to zarówno w liczbie zrealizowanych transakcji, otrzymanych rekomendacji, jak i liczbie klientów, którzy do nas wracają lub polecają nas dalej.
Bycie lepszym każdego dnia – to jest moje największe wyzwanie. Nieustanny rozwój i dążenie do doskonałości. Dostarczanie najwyższej jakości usług, tworzenie nowoczesnej firmy, która jest wspaniałym miejscem pracy.
BWL: Jakiej rady udzieliłby Pan osobie, która chciałaby się rozwijać na tym rynku?
BA: Sukces w branży odniesie osoba, która lubi kontakt z ludźmi, szczerze angażuje się
w szukanie rozwiązań i chęć pomocy innym. Osoby rozważające taką karierę powinny dobrze sprawdzić swoje predyspozycje i kompetencje. Jeżeli interesuję się wystrojem wnętrz czy architekturą, ale nie mam predyspozycji do budowania relacji z ludźmi, to bardzo ciężko będzie odnieść sukces. Dobrze jest – tak jak w każdej innej dziedzinie – rozpocząć pracę w firmie, która jest liderem w branży, gdzie otrzyma się wsparcie i możliwość rozwijania kwalifikacji. Dzięki temu zdobędziemy najlepsze wzorce, nabierzemy odpowiednich nawyków, a w przyszłości będziemy z powodzeniem się rozwijać.
BIO
Bartłomiej Annusewicz – Współzałożyciel i Dyrektor Zarządzający Lions Estate, najczęściej polecanej warszawskiej agencji nieruchomości premium, która pomaga wymagającym klientom w zakupie, sprzedaży oraz najmie luksusowych apartamentów i domów w najbardziej prestiżowych dzielnicach stolicy i jej okolic. Ekspert rynku nieruchomości z kilkunastoletnim doświadczeniem w branży. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Central Saint Martins College of Arts and Design w Londynie. Wykładowca Uczelni Łazarskiego.
www.lionsestate.pl
Wyimek
Cokolwiek robisz, rób to dobrze. Rób to tak dobrze, że gdy ktoś zobaczy cię, jak to robisz,
zechce wrócić i zobaczyć, jak robisz to ponownie. I przyprowadzi innych, żeby pokazać im,
jak dobrze robisz to, co robisz. Walt Disney